+31 6 41210411
info@elmar-jansen.nl

Marketplaces en SEO done right

Jouw website beter vindbaar

Marketplaces en SEO done right

In Nederland zijn Bol.com en Amazon de bekendste, maar o.a. ook Fonq en de Bijenkorf doen eraan mee: Ze zijn een website maar hebben allen een uitgebreide marketplace. Simpel gezegd houd dat in dat de website niet meer alles zelf uit eigen beheer verkoopt, maar dat ze intermediair is voor kleine webwinkels. Via de website van de marketplace koop je dus eigenlijk bij een andere webwinkel. De marketplace heeft hierdoor nog een groter aanbod én door het commissie-model verdient ze extra zonder risico of arbeid.

Marketplaces hebben een gigantisch bereik en zijn enorm succesvol: In Duitsland wordt zelfs ruim de helft van alle online aankopen via een marketplace (overwegend Amazon) gerealiseerd! En partijen die marketplaces gebruiken in hun marketingmix, realiseren gemiddeld 14% van hun totale omzet via marketplaces; dat is aanzienlijk en dus echt een enorme winkans!

Op lange termijn heb ik – vanuit SEO perspectief – echter ook vraagtekens bij het gebruik van marketplaces (zoals dat nu veelal gedaan wordt). Strategisch gezien kan ik daar niet achter staan; vanwege de volgende 3 redenen:

1: Content-ownership

Om producten te verkopen moet bij elk product een product-tekst aanwezig zijn. Deze tekst is door de verkopende partij geschreven en vaak is dit een kopie van de producttekst die de ‘kleinere’ zelfstandige ook op zijn eigen site heeft staan. Probleem is echter dat – omdat de marketplace zo groot is – Google al snel besluit dat de marketplace niet de kopie gebruikt, maar dat deze als ‘originele’ content-owner wordt aangemerkt.

SEO-technisch word je daar niet blij van: De marketplace wordt beter vindbaar door jouw content en nog erger: Jouw eigen pagina zal – als gevolg van content kopiëren – afgewaardeerd worden in de zoekmachines.

2: Herkenning & CTR

De posities van je eigen winkel gaan dus omlaag maar ook in de herkenning werkt dit tegen je. Klanten hebben niet door dat ze niet bij de marketplace shoppen en zullen daarom jouw bedrijfsnaam niet gaan associëren met het door jouw verkochte product.

Onbekend maakt onbemind dus als klanten jou later toevallig tegenkomen in de zoekresultaten, dan mist de associatie en dat gaat ten koste van de CTR. Grote kans dat ze weer op het beter positionerende resultaat van de marketplace klikken.

3: Uitstraling en autoriteit

Omdat de verkopen via de marketplace gaan, is er geen kans om jouw kennis en autoriteit te laten zien over het onderwerp/product. Ook is de kans groot dat jouw product ook nog door verschillende andere aanbieders op de marketplace aangeboden wordt. Waarom zou de klant nog voor jouw kiezen als je op dit gestandaardiseerde platform geen toegevoegde waarde kunt leveren? Op je eigen site kun je dit verschil wél maken.

Marketplace zonder nadelige SEO effecten?

Tuurlijk zijn er manieren om de nadelige SEO-effecten weg te nemen. De beste oplossing valt of staat natuurlijk bij de mogelijkheden die je hebt maar met content kom je al heel eind: De dubbele content is namelijk enkel een probleem als de content op beide verkoopkanalen hetzelfde is. Het issue kan dus geheel opgelost worden door speciaal voor de marketplaces aparte content te genereren. Wanneer je hiervoor kiest, zorg dan dat de content op je eigen site van hogere kwaliteit is dan die op de marketplace. Bij longtail zoektermen heb je dan meer kans om boven de marketplace uit te komen op basis van inhoudelijke kwaliteit.

Vind je dat te veel werk, dan kun je dit probleem ook technisch oplossen: Zorg dan m.b.v. timing dat je teksten eerst enkel op je eigen site zichtbaar zijn. Pas wanneer je zeker weet dat Google jouw teksten op je eigen site gecrawld heeft, mag je deze doorzetten naar de marketplace. Omdat de zoekmachine de tekst dan al eerder gezien heeft, zal ze beter begrijpen van wie het origineel is. Nb: deze oplossing is functioneel maar geeft geen 100% zekerheid. Nog steeds kan de marketplace op den duur als content-owner aangewezen worden.

Het is dus wat extra werk maar met unieke content voor de marketplace ben je het meest veilig. Je behoud je autoriteit en je zult in je vindbaarheid niet afgewaardeerd worden. Enkel de herkenning loop je mis maar een goede branding-campagne kan dat probleem zonder problemen oplossen.

Wil jij weten of jouw marketplace-koppeling wel goed ingericht is of heb je hulp nodig om je content-stroom goed te managen? Stuur een berichtje en ik kijk graag met je mee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *